مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19993 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

بنده دانشجوي رشته شيمي هستم. بعضي از اساتيد به خاطر احتمال خطر، مرا از پوشيدن چادر منع مي كنند، اما به نظر بنده با برداشتن چادر نيز احتمال خطر هست با توجه به اين كه آقايان رفت و آمد دارند و از طرفي اسفتاده از چادر منع قانوني ندارد، آيا پافشاري بنده بر پوشيدن چادر تعصب است؟

خواهر گرامي! در فرض مذكور بايد گفت در حالي كه استفاده از چادر منع قانوني ندارد و از طرفي قطعاً پوشيدن چادر به عنوان حجاب برتر مطلوب است، دليلي بر نپوشيدن چادر نيست و پافشاري شما بر پوشيدن چادر، تعصب و لجاجت محسوب نمي شود، زيرا سرچشمة تعصب و لجاجت غالباً جهل و كوته فكري و تكبر و خودخواهي است. اين حالت مانع بزرگ معرفت به شمار مي رود، ولي اصرار و پافشاري بر حق، تعصب نيست و اگر آن را تعصب نام گذاريم، تعصب ممدوح و پسنديده است، يعني تعصبي است كه بر پاية تعقل مي باشد.

قرآن مجيد يكي از صفات مؤمنان را ولا يخافون لومة لائم مي داند، يعني آن ها از سرزنش سرزنش كنندگان ترسي ندارند.[1] در اين صورت مؤمن وقتي روش يا سخني را حق تشخيص داد، بر انجام آن پافشاري دارد و حرف ديگران در او اثري ندارد. اميرمؤمنان (ع) يكي از صفات متقيان (پارسايان) را نيرومندي و پايداري در دين ميداند و مي فرمايد: يكي از نشانه هاي پرهيزگاران آن است كه او را در ديانت، نيرومند ميداني.[2] مؤمنان نسبت به قوانين و مقررات ديني، حساس اند و در مورد اصول و ارزش هاي متعالي پايدار ايستاده اند و در هر حال از آن ها پاس داري مي كنند و لحظه اي كوتاه نمي آيند.

اين تعصب را غيرت ديني مي گويند كه در روايات بر آن توصيه شده است؛ امام علي(ع) مي فرمايد: اگر قرار است تعصبي در كار باشد، بايد به خاطر اخلاق پسنديده، افعال نيك و كارهاي خوب باشد.[3]

سيرة اهل بيت(ع) و پيامبران الهي بر انعطاف ناپذيري در راه هدف مقدس و پايداري در راه حق است.

در اين موارد، تساهل و تسامح معني ندارد. انسان با مداهنه و سازش در حق و خرج كردن دين نمي تواند به اصلاح امور بپردازد. امام علي(ع) مي فرمايد: مردم چيزي از كار دين را براي بهبود دنياي خود وانگذارند مگر آن كه خدا چيزي را كه زيانش از آن بيشتر است، پيشاپيش آنان قرار مي دهد.[4]

همان طور كه شما حجاب برتر را برگزيديد، در برخورد و رفتارها و حسن معاشرت حالت برتر را انتخاب كنيد تا در ضمن تأييدي بر انتخاب صحيح شما در مسئله حجاب باشد.









[1] مائده (5) آية 54.

[2] نهج البلاغه (فيض الاسلام) خطبة184.

[3] همان، خطبة 234.

[4] همان، قصار 103.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.